Pengganti Rantisi Dirahsiakan

GAZA, 19/4/2004 ? Gerakan Hamas mengumumkan telah memilih pengganti Dr. Abdul Aziz Rantisi yang dibunuh Israel sebagai pemimpin di Gaza, pada hari Ahad (18/04) dan merahsiakan namanya atas pertimbangan keselamatan.

Selepas gugurnya Rantisi, Khalid Mishal, pemimpin umum Hamas meminta anggota Hamas di Genting Gaza mengganti secara langsung posisi Rantisi namun namanya mestilah dirahsiakan. Perkara ini disampaikan Mishal berulang-ulang, ketika diwawancara oleh TV Al Jazeera. “Jangan kalian publisitikan namanya!!” tegas Mishal.


Mishal juga meminta agar semua pihak tidak saling menyalahkan dan mengatakan, di mana pengamanan? Ini kerana Rantisi sendiri sangat prihatin dan menjaga keamanan.

Mishal meminta masyarakat Arab bergerak melancarkan perang terhadap Israel dan Amerika Syarikat. Ia menegaskan, pertemuan-pertemuan pemimpin Arab dengan Bush tidak ada gunanya dan pertemuan itu tidak lebih dari berbasa-basi. Dengan tegas Mishal mengatakan,”Apakah mereka akan menunggu giliran menjadi sasaran Israel dan Amerika???”