230 warga Amerika Utara berhijrah ke Negara haram Israel


Seramai 230 orang Warga Amerika Utara yang berketurunan Yahudi tiba di Negara haram Israel menaiki salah satu dari tiga kapal terbang yang sarat dengan pendatang haram kebelakangan ini.


Penghijrahan secara haram ini di taja oleh Agensi Yahudi dan Nefesh B’Nefesh, sebuah kumpulan yang menggalakan penghijrahan secara haram dari benua Amerika Utara. Lebih 1,500 pendatang haram di jadualkan tiba di Negara haram Israel pada musim panas ini.

Walaubagaimanapun, jumlah pendatang haram ke Negara haram Israel berkurangan sebayak 7% berbanding tahun lepas. Seramai 8,500 orang pendatang haram telah berhijrah ke Negara haram Israel. Jika di bandingkan dengan tahun 2002, penghijrahan haram ini telah berkurangan sebanyak 40%.

Pendatang haran dari Argentina bertambah sebanyak 60%. Dari Peranchis, jumlah pendatang haram adalah 600 tahun ini, peningkatan sebanyak 60%.

Perdana Menteri dan juga penjenayah perang Ariel Sharon, di kritik hebat oleh Peranchis kerana menyatakan semua Yahudi Peranchis patut berhijrah ke Negara Haram Israel kerana terdapat sikap anti yahudi di sana.