Zionis Lakukan Penggalian Baru di Selatan Al-Aqsa

Rabu , 26-03-2014 – Yayasan Wakaf dan Peninggalan Al-Aqsa yang berperanan menjaga dan memantau tempat suci Islam di wilayah Jajahan 48 mengungkapkan tentang projek pemerintah Zionis pada tahap terakhir dalam usaha penggalianya di kawasan pintu masuk Wadi Helwah, sekitar 100 meter ke arah selatan Masjid Al-Aqsa atau 20 meter di sebelah selatan pagar Al-Quds yang bersejarah.

Pihak Yayasan menambah, luas kawasan terbabit mencapai enam ekar. Sementara kedalamannya di beberapa tempat penggalian mencapai 20 meter. Mereka menghancurkan puluhan binaan bersejarah yang dibangunkan pada zaman Umawiyyah hingga masa Uthmaniyyah. Termasuk juga binaan yang dibangunkan pada zaman Ayubiyyah.

Pihak Yayasan melihat penggalian ini bersambung dengan jaringan terowong yang sudah digali sebelumnya oleh Zionis di bawah Masjid Al-Aqsa. Sementara itu pihak otoriti purbakala Zionis terus melakukan penggalian dengan inisiatif dan dana dari pertubuhan Elad Zionis untuk tujuan penempatan. Mereka juga sedang melakukan proses Yahudinisasi dengan membina bangunan empat tingkat atas persetujuan pemerintah Netanyahu dan sokongan pemerintah kota Al-Quds yang diberi nama “Kuil Taurat” di atas tanah seluas 16 000 meter persegi.

Yayasan ini khawatir, Zionis secara terang-terangan akan menghancurkan puluhan binaan bersejarah di zaman kegemilangan dan keamanan Islam, sama ada dari Umawiyyah mahupun Abbasiyah.

sumber : COMES
penterjemah : Osman