Categories
Berita Semasa

24 Tahun Peristiwa Serangan “Uyun Qarah”.

Jumaat , 23-05-2014 – Hari ini bertepatan dengan peringatan ke 24 serangan Uyun Qarah yang dilakukan warga Israel terhadap para pekerja Palestin di Wilayah Palestin 48, yang menyebabkan ramai yang tercedera dan syahid.

Serangan dilakukan warga Israel terhadap para pekerja Palestin yang sedang menuju tempat kerja mereka, tepatnya pada pukul 6:15 pagi, 20 Mei 1990.

Kronologi Serangan:

Seorang warga Israel bergerak menuju terminal tempat para pekerja Palestin berangkat, dan meminta pemandu turun dari kenderaan, kemudian beliau memandu kenderaan tersebut ke arah para pekerja Palestin yang berjumlah sekitar 100 orang. Pekerja Palestin kemudiannya diminta berbaris 3 barisan dan menunjukkan kad pekerja.

Ketika warga Israel tersebut mengetahui bahwa mereka adalah pekerja Palestin, dia segera melepaskan tembakan secara semberono, 7 orang meninggal di tempat kejadian dan puluhan yang lain cedera, korban semuanya berasal dari Gaza.

Korban yang gugur syahid adalah: Abdul Rahim Muhammad Salim Barkah (23), Zayid Zaidan Abdul Hamid Amur (23), Sulaiman Abdul Raziq Abu Anzah (22), Umar Hamdan Ahmad Dahlis (27) Zakarian Muhammad Qadih (35) Yunus Manshur Ibrahim Abu Diqah dari Khan Yunis, dan Ziyad Musa Suwaid (22) dari Rafah, Gaza Selatan.

sumber : COMES
penterjemah : Osman