Tembikai satu medan baru bagi menghadapi Palestin-Israel.

Rabu , 18-06-2014 – Baru-baru ini, buah tembikai telah memasuki medan perlumbaan antara produk Palestin dan produk Israel. Ini adalah untuk mencabar produk pertanian Israel yang mempunyai sokongan manakala Palestin mengadu kekurangan sokongan dan perlindungan.

Persaingan berlaku antara tembikai Palestin dan Israel yang kebanyakannya rakyat Israel. Ketika Israel berjaya dan di bawah ugutan senjata melalui kemasukan sebuah lori besar yang membawa tembikai Israel dengan kuantiti yang banyak ke Kota Nablus dengan harga yang murah pada minggu lepas, ia telah memberi tamparan yang hebat kepada petani Palestin di lembah Jordan yang memulakan penanaman buah ini beberapa tahun yang lalu dan memulakan ladang penghasilan tembikai dengan kuantiti komersial pada tahun ini.

Penanaman tembikai di kawasan lembah Jordan dianggap mempunyai kepentingan strategik di luar faedah kewangan dan impak ekonomi bagi memelihara tanah Palestin dari penyelesaian yang merangkak dan mengekalkan petani Palestin di tanah mereka.

sumber : http://www.palestine-info.info/ar/
penterjemah : nadhirah