Kepungan yang masih kekal

Isnin, 15-09-2014 – Nelayan telah ditembak di utara dan selatan, dua nelayan telah ditangkap serta bot mereka dirampas. Kereta kebal dan jentolak bergerak sepanjang timur sempadan Rafah dan tanah ladang dimusnahkan. Di Tebing Barat yang 4,000 kilometer persegi tanah Palestin milik persendirian telah dirampas oleh kerajaan Israel.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu telah berkata bahawa beliau sedang mempertimbangkan untuk tidak menghantar delegasi ke rundingan damai di Kaherah tiga minggu dari sekarang, dan Hamas tidak akan mendapat mana-mana tuntutan mereka, menuntut bahawa semua bahagian-bahagian Perjanjian Oslo dan perjanjian yang berikutnya, yang diluluskan oleh kerajaan Israel sebelumnya. Ia tidak kelihatan baik untuk masa hadapan.

Di Gaza orang cuba untuk kembali ke kehidupan seharian. Rumah yang tidak dirobohkan sepenuhnya, membersihkan kaca hancur, perabot yang rosak, konkrit, plaster, dan debu perang. Bom yang tidak meletup telah digali dan diambil untuk dimusnahkan. Pembaikian dijalankan di rumah-rumah mereka yang mempunyai bahan-bahan binaan.

sumber : IMEMC News
penterjemah : ameen