Bet Shin Dakwa Tangkap Kumpulan Daash

Isnin, 12-01-2015 – Shin Bet, Agensi perisikan dalaman Israel, mendakwa ia telah menangkap pada November lalu dengan kerjasama tentera Israel kumpulan Palestin di bandar al-Khalil bergabung dengan kumpulan Daash di Iraq.

Shin Bet berkata anggota sel mengaku ada kaitan dengan Daash (ISIS) dan merancang operasi terhadap Israel. Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh agensi perisikan ini, ahli-ahli sel adalah Ahmed Shahadeh, 22, Mohamed al-Zaro, 21 dan Qusi Meswadeh, 23.

Shehadeh didakwa mengaku semasa soal siasat untuk mewujudkan sel tentera Daash berkaitan dengan bantuan dua orang anggota lain untuk melancarkan serangan terhadap sasaran Israel. Shehadeh bersama-sama dengan Meswadeh mengaku kepada Shin Bet penyiasat bahawa mereka telah membuat beberapa peranti letupan dan digunakan salah seorang daripada mereka semasa serangan yang gagal ke atas seorang peronda tentera Israel.

Mereka juga merancang untuk membunuh askar Israel dan menggunakan senjata dan seragam tentera untuk menjalankan serangan tembakan terhadap Israel. Tiga lelaki muda telah didakwa menjadi ahli kumpulan pengganas dan aktiviti haram dan akan dibicarakan tidak lama lagi di hadapan mahkamah tentera di Tebing Barat.

sumber : http://www.palestine-info.co.uk/
penterjemah : ameen