Tahanan Palestin Akad Nikah di Penjara Negev

Jumaat, 17-04-2015 – Tahanan Palestin berusia 37 tahun, Hilal Hosni Mohamed Youssef, dari Ramallah, berkahwin pada hari Jumaat dengan seorang wanita berusia 26 tahun Halima Na’im Faraj, dari Nablus, di penjara penjajahan Israel di Negev.

Menurut Pusat Pengajian Tahanan Ahrar, pengantin lelaki dan pengantin perempuan itu telah menyertai tanpa hadir dalam perkahwinan yang diatur. Hilal meminta kepada adik tunangnya Ahmad Na’im tangan kakaknya, yang diadakan di penjara Negev, dengan tujuan untuk berkahwin.

Keluarga pengantin lelaki, yang berkhidmat sebagai broker tradisional, berkata prosedur telah dijalankan untuk menjalankan akad di mahkamah Islam.Halima, seorang guru sekolah, mengangguk tanda bersetuju kerana Hilal sangat dipercayai kerana wataknya menentang penjajahan.

Banduan Hilal Yousef telah menghabiskan 13 tahun daripada 17 tahun hukuman penjara di penjara pendudukan Israel sejak tahun 2002 atas tuduhan penglibatan dalam aktiviti anti-penjajahan. Bapanya meninggal dunia kira-kira tiga bulan yang lalu.

sumber : http://www.imemc.org/
penterjemah : ameen