Militan Israel: Al Qassam Akan Bahayakan Pesawat-pesawat Israel

Jumaat, 14-08-2015 – Militan penjajah Zions mengatakan bahawa Brigade al Qassam telah mencipta sistem pertahanan baru untuk menghalang pesawat-pesawat kawalan jauh Israel. Militer Zionis memgesyaki bahawa sistem pertahanan tersebut didapati dari Iran. Hal itu, menurut militan Zionis, boleh membahayakan angkatan udara Israel.

Sebelumnya Brigade al Qassam telah menyatakan kejayaan menguasai dan mengambil alih pesawat tanpa pemandu Zionis yang digunakan untuk merakam, membuat risikan dan memantau. Pesawat tersebut adalah jenis “Skulark1” pada 6 Syawal 1436 atau 22 Julai 2015. Kemudian al Qassam melakukan pemeriksaan keselamatan dan teknik, seterusnya pesawat tersebut dibuka dan dipelajari sistem operasinya kemudian dirangka kembali dan digunakan untuk melakukan misi brigade.

Menurut sumber Zionis, bahawa pihak militan telah mula mengetahui tentang adanya kemampuan efektif dan sistem tertentu yang dimiliki sayap militan gerakan Hamas yang membahayakan pesawat-pesawat angkatan udara Israel. Namun tidak seorang pun tahu tahap kemampuan sebenar mereka.

sumber : COMES
penterjemah : Osman