Dasar keselamatan Palestin dirangka semula di Persidangan Keselamatan Negara Palestin di Gaza

Khamis, 19-11-2015 – Timbalan Biro Politik Hamas, Ismail Haniyeh menyeru para peserta Persidangan Keselamatan Negara Palestin untuk membentuk semula dasar keselamatan Palestin dan mengukuhkannya dengan memberi kuasa dan tanggungjawab membentuk dasar keselamatan Palestin seperti majlis keselamatan Negara.

Persidangan yang berlangsung kali ketiga itu berakhir pada Ahad lepas 15 November. Ismail Haniyeh menyeru pentingnya untuk mencapai keharmonian antara pemikiran politik Palestin dan pelaksanaannya, dan gandingan pemikiran politik dengan kerja-kerja lain. Beliau menekankan lagi bahawa itu memerlukan satu program politik yang berpegang teguh dengan Palestin serta menyelesaikan permasalahan yang berlaku selama ini.

Persidangan yang diadakan pada kali ini membawa tajuk “ Palestin..Cabaran dan Kesannya “ dan dalam cadangan terakhirnya yang menekankan terhadap perlunya untuk mencapai perdamaian Palestin atas dasar hubungan geografi dan politik yang berterusan antara Tebing Barat dan Semenanjung Gaza juga perlunya untuk memeriksa segala perkara yang membawa kepada pemecahan untuk penyelesaian
politik Semenanjung Gaza dan Tebing Barat.

sumber : http://www.palestine-info.info/ar/
penterjemah : faiqoh