Presiden Reuven Rivlin Tegaskan Kesan Buruk Berlanjutnya Pemboikotan Terhadap Israel

Khamis, 23-06-2016 – Presiden Entiti Zionis, Reuven Rivlin, Isnin (20/6), memperingatkan akibat dan kesan yang terjadi akibat berlanjutnya aktiviti gerakan “pemboikotan antarabangsa terhadap Israel” yang dikenali dengan BDS (Boycot, Divestment and Sanction), setelah pengaruh boikot tersebut memberi kesan negatif pada indikator politik, ekonomi dan militan Israel.

Radio Zionis menyebutkan bahawa pertemuan Reuvin Rivlin dengan PM Belgium Charles Michel di Brussels, Presiden Reuven Rivlin memperingatkan akibat yang terjadi dari aktiviti gerakan BDS. Kunjungan Reuven Rivlin ini berlaku ketika meluasnya gerakan BDS di Eropah, iaitu perkara yang sering disampaikan presiden Zionis di banyak petemuan.

Pada akhir bulan Mei lalu, berjalan konferen menentang BDS di pejabat PBB di New York, yang dilaksanakan secara rasmi oleh pemerintah Zionis. Konferen ini dijalankan sebagai usaha pemerintah Zionis untuk meyakinkan negara-negara dan para tokoh untuk menilai semula tindakan pemboikotan terhadap Israel, serta mencegah menyebarnya gerakan BDS serta menghentikan bertambahnya para pendukung gerakan ini dalam segala bentuknya.

sumber : COMES
penterjemah : Osman