Tokoh Agama Tolak Tindakan Israel di Al Aqsa

Selasa , 25-07-2017 – Sejumlah pimpinan dan tokoh agama di AL-Quds dan Palestin menolak tindakan pemerintah Zionis yang memasang pintu elektrik di pintu masuk terhadap semua warga yang ingin melakukan ibadah. Tindakan tersebut dilihat akan mengakibatkan perubahan sejarah dan keagamaan di wilayah Al-Quds, terutama di Masjid Al-Aqsha Mubarak.

Pandangan ini dilontarkan oleh sejumlah tokoh agama di Al-Quds, setelah tindakan yang dilakukan pemerintah otoriti Israel di minggu kedua dengan memasang pintu elektronik dan pasukan pengawal disamping pintu automatik yang telah ditempatkan beberapa hari sebelumnya di gerbang Al-Aqsha.

Dalam kesempatan ini, para tokoh pelbagai agama meminta masyarakat antarabangsa melakukan tanggungjawab menghentikan segala bentuk kejahatan yang dilakukan Zionis.

Mereka juga minta Raja Jordan, Raja Abdullah 2, presiden Mahmud Abbas dan sejumlah pemimpin Arab yang lain bertanggungjawab terhadap Al-Quds dan menggunakan tekanan politiknya untuk menghentikan kejahatan Zionis terhadap tempat-tempat suci ummat.

sumber : COMES
penterjemah : Osman