Gerakan Tawanan Palestin Umumkan Kemenanganya di Penjara

Khamis , 18-04-2019 -  Gerakan Tawanan Nasional Palestin (PNA) mengumumkan, mereka telah mencapai kesepakatan dengan pihak pengurusan penjara Israel. Dalam kenyataan akhbar yang diadakan di pusat bandar Gaza, gerakan tawanan menyebutkan bahawa para tahanan di penjara Zionis telah mencapai apa yang mereka perjuangkan, iaitu dibuang alat perakam suara. 

Selain itu, untuk pertama kalinya dalam sejarah tahanan, penjara memasang telefon umum di semua penjara yang ada. Menurut pernyataan itu, para tahanan memutuskan untuk mengembalikan keadaan yang lebih baik di semua bahagian penjara dari masa ke semasa sejak 16/02/2019, iaitu, sebelum dimulainya peristiwa pemasangan jammers karsinogenik serta tindakan menentangnya.

Para tahanan, mengklarifikasi bahawa perjanjian tersebut juga telah mencapai sejumlah tuntutan kemanusiaan yang menyentuh kehidupan para tawanan, terutama kepada mereka yang diasingkan sel. Gerakan ini sangat menghargai kedudukan Gaza, penduduk dan para pemimpinnya, hingga muncul kekuatan yang dapat menekan Zionis untuk segera menamatkan tindakan terhadap para tawanan.

sumber : http://english.palinfo.com
penterjemah : nor syuhada