Pejuang Palestin Tidak Akan Biarkan Deal of Century Terlaksana


Selasa  , 23-07-2019 - Wakil Ketua Biro Politik Gerakan Hamas, Saleh Arouri, menegaskan bahawa gerakan pejuang Palestin tidak akan membiarkan rancangan Amerika dalam bentuk 'deal of century' (kesepakatan abad ini) terlaksana, meskipun dikenakan sekatan kewangan, politik dan militan. Hal tersebut disampaikan Arouri dalam pertemuan dengan Ketua Badan Hubungan Strategik Iran, Kamal Kharazi, di Teheran, Ahad (21/7/2019).

Beliau mengatakan, "Tujuan Trump melalui 'deal of century' ini adalah untuk menjamin kepentingan entiti penjajah Zionis dan Amerika serta negara-negara regional yang berusaha mengorbankan Palestin dan aspirasi rakyat tempatan. Pemimpin nombor dua Hamas ini mengatakan, "Kami berada di jalur perjuangan menghadapi entiti penjajah Zionis dan mereka yang sombong. Dengan iman dan keyakinan pada janji ilahi, kami telah mempersembahkan ribuan syahid untuk pembebasan al-Quds. "

Sepanjang pertemuan itu, kedua belah pihak membahas secara mendalam perkembangan Isu Palestin, khususnya berkaitan 'deal of century' dan kesannya. Mereka turut membahaskan isu-isu yang berkaitan dengan situasi regional dan antarabangsa. Dipaparkan juga serangan Zionis yang berlanjutan di kota al-Quds dan serangan yang mensasar warga dan tempat-tempat suci. Delegasi gerakan menegaskan komitmennya untuk perpegang teguh pada hak-hak rakyat Palestin dan menolak untuk melepaskan hak-hak rakyat rakyat walau apa pun tekanan dan tentangannya.

sumber : https://melayu.palinfo.com/
penterjemah : osman