6 Pimpinan Tawanan Palestin Bergabung Mogok Lapar di Penjara Israel

Selasa, 17-09-2019 -  Biro media forum tawanan mengeluarkan maklumat jumlah tawanan yang melakukan mogoklapar meningkat menjadi 28 orang. Mereka memprotes tindakan sewenang-wenangnya pihak penjara Israel, selepas bergabungnya 6 pimpinan organisasi gerakan tawanan Palestin.

Keenam-enam pimpinan tawanan yang bergabung mogok lapar adalah ketua forum tawanan Hamas, Muhammad Arman dan wakilnya, Usman Bilal, Abbas Sayyid, Asraf Azgir, Muammar al-Syekh dan Ahmad al-Qudrah.

Forum tawanan memaklumkan hari ini akan dimulakan dengan langkah perjuangan baru, termasuk bergabungnya 120 tawanan untuk aksi mogok lapar secara terbuka minggu hadapan jika pihak penjara Israel menolak tuntutan para tawanan.

Sebelumnya para tawanan memberikan tempoh waktu selama 24 jam kepada pihak penjara, untuk merespon tuntutan mereka, antara lain mengaktifkan telefon umum selama 5 hari dan mengembalikan tawanan mogok lapar yang dipindahkan dari penjara Raymond ke penjara Nafha yang berjumlah 23 orang, termasuk menghentikan penggeledahan. 

 sumber : https://melayu.palinfo.com/
 penterjemah : osman