Rafat Murroh Seru Bela Al-Aqsha Dengan Semua Hal Yang Memungkinkan

Selasa, 08-10-2019 – Ketua Jabatan Media Hamas di luar Palestin, Rafat Murroh menyeru untuk membela Masjidil Aqsha melawan tindakan dan kejahatan Israel.

Dalam keterangan akhbar, Khamis (3/10) Murroh menegaskan pentingnya membela Masjidil Aqsha dengan semua hal yang memungkinkan untuk menghadapi penjajah zionis dan kelompok teroris Yahudi.

Murroh mengingatkan tentang rancangan Israel untuk melakukan serbuan dan kejahatan baru dalam tempoh beberapa hari dan minggu mendatang. Mereka mensasarkan identiti Masjidil Aqsha dan karakter keagamaan dan peradabannya.

Menurut Murroh, Israel memanfaatkan peristiwa dan perkembangan semasa untuk meningkatkan ancaman dan kejahatannya terutama berkaitan meluasnya perselisihan dalaman pasca pilihan raya umum Israel  dan meningkatnya keperluan suara dan sokongan kelompok Yahudi untuk membangun pemerintahan serta meluasnya koloni zionis.

Perkara tersebut kelihatan dalam sokongan politik zionis dan pihak keselamatan untuk melakukan keganasan dan kejahatan terhadap Masjidil Aqsha dan para jamaah yang menunaikan solat serta penangkapan terhadap pihak yang membela Masjidil Aqsha.

 Murroh menegaskan bahawa Masjidil Aqsha memiliki peranan penting sebagai simbol keagamaan dan peradaban yang mulia dan kedudukannya bagi rakyat Palestin dan umat Islam.

sumber : https://melayu.palinfo.com/
penterjemah : osman