Haneya: Pihaknya Tetap Pilih Pilihan Raya Yang Komprehensif

Rabu, 30-10-2019 – Ketua biro politik gerakan pejuang Islam Hamas, Ismael Haneya menegaskan bahawa pihaknya tetap berpegang teguh pada pilihan raya menyeluruh mencakupi pemilihan Presiden, Parlimen dan Dewan Nasional.

Pernyataan ini dinyatakan oleh Haneya dalam persidangan bersama Hanna Nasser, Ketua Jawatankuasa Pemilihan Umum Pusat yang  mengunjungi Gaza dan di hadapan para pemimpin faksi-faksi Palestin yang lain.

Haniyeh menambah, “Kami di Hamas sejak awal bersedia menjalankan pemilihan umum dan  menghormati semua keputusan pemilihan  dengan syarat ianya dilakukan dengan semangat integriti dan transparensi. Kami juga sedia bertarung di kotak undi. Kami tidak ada sebarang kekhawatiran untuk menyertai proses pemilihan yang komprehensif.”

Beliau menambah, “Kami tidak memiliki kekhawatiran atau keraguan untuk menyertai proses pemilihan umum yang komprehensif, selagi prinsip-prinsip serta komitmen untuk memulihkan persatuan dan kesatuan tercapai dengan perubahan nasional. 

Hamas sedia menerima penuhnya fleksibiliti tersebut demi mencapai pemulihan persatuan”, ungkapnya. 

Beliau menunjukkan ada perbincangan berpusat dan rasmi untuk mengadakan pemilihan presiden dan legislatif pada tahap ini.

Beliau mengatakan, “Saya meyakinkan rakyat Palestin bahwa posisi nasional hari ini yang diungkapkan oleh para pemimpin adalah sikap positif dengan persiapan yang bertanggungjawab atas apa yang seharusnya menjadi pilihan.

sumber : https://melayu.palinfo.com/
penterjemah : osman