Tentera Israel Tembak Pemuda Palestin Kerana Dituduh Cuba Melanggar

Selasa, 04-02-2020 – Pasukan Israel menembak seorang warga Palestin yang memandu kereta dengan tuduhan cuba melanggar sejumlah tentera Zionis di Jenin, Tebing Barat utara.Sebuah laman sesawang Israel melaporkan, seorang pemandu Palestin cuba melanggar sejumlah tentara Israel di persimpangan kota Arabah, Jenin selatan, kemudian pasukan Israel menembak dan mencederakannya tanpa ada yang tercedera dalam kalangan tentera Israel.

Canel 20 Israel menyebutkan, percubaan melanggar berlaku di kota Jenin, Tebing Barat. Pasukan Israel melancarkan tembakan dan mencederakannya. Kemudian sejumlah media menlaporkan kereta tertuduh melanggar pembahu jalan di hadapan tentera Israel. Tertuduh mengalami luka ringan dan kemudiannya ditangkap.

Biro media tawanan menyatakan, pemuda yang ditangkap adalah Nur Lahluh dari kota Arabah, Jenin. Selepas kejadian tersebut berlaku konfrantasi antara para pemuda dan pasukan Israel di tempat kejadian.

Sehari sebelumnya, pasukan Israel menangkap seorang pemuda yang didakwa hendak menikam tentera Israel di kawasan Betlehem.

sumber : https://melayu.palinfo.com/
penterjemah : osman