3 Syahid dan Puluhan Cedera Dalam Operasi Syahid di Tebing Barat

Isnin, 10-02-2020 – Tebing Barat, Semenanjung Gaza dan Al-Quds berlaku beberapa peristiwa penting dan sangat cepat dalam beberapa waktu terakhir. 3 syuhada gugur syahid, sementara puluhan lainya cedera dalam sejumlah konfrontasi dan pertempuran antara para pemuda dan pasukan Zionis memfokus penduduk awam sebagai sasaran serangan.

14 orang tentera Zionis tercedera ketika mereka menyerbu kota Al-Quds subuh Khamis (6/2). Menurut media Ibrani, sekurang-kurangnya 14 tentera Israel tercedera dalam operasi tahap dua di Al-Quds terjajah.

Saluran 13 televisyen Israel berbahasa Ibrani menyatakan, ambulans tentera membawa 14 orang yang tercedera dari tempat kejadian. Ia menambah, salah seorang yang cedera dalam keadaan kritikal.

Sementara itu saluran televisyen rasmi Israel Kan melaporkan bahawa seorang pemandu kereta melanggar salah seorang tentara Zionis di Al-Quds jajahan.

Saluran televisyen tersebut turut melaporkan dua warga Palestin cuba menikam anggota pasukan Israel di kompleks komersial di kota Hadera dengan pisau lipat milik keduanya.

Dia mengatakan, pihaknya sedang melakukan penyelidikan awal tahap pertama untuk membuktikan niat mereka yang akan melakukan serangan penikaman di kompleks tersebut. Kedua-duanya sudah ditahan oleh pasukan Shin Bet untuk soalsiasat.

sumber : https://melayu.palinfo.com/
penterjemah : osman