Pertembungan di Abu Dis dan Eizariya, Israel Tangkap Remaja di Jabal Mukaber

Jumaat, 26-06-2020 – Pada hari Rabu (24/6/2020) malam, pertembungan berlaku antara pasukan penjajah  Israel dengan para pemuda Palestin, susulan serbuan yang dilakukan pasukan penjajah Israel ke kota Eizariya dan Abu Dis, di kota al-Quds. Sementara itu pasukan  penjajah Israel menangkap seorang remaja Palestin di Jabal Mukaber.

Sumber tempatan di kota Abu Dis melaporkan bahawa seramai tujuh pemuda mengalami sesak nafas setelah pasukan penjajah Israel menembak bom gas sepanjang konfrontasi yang berlaku di kota tersebut.

Begitu juga di kota Eizariya, konfrontasi serupa berlaku antara pasukan penjajah Israel dan para pemuda Palestin. Di mana pasukan  penjajah Israel menggunakan bom gas, meriam bunyi dan peluru logam untuk membubarkan para pemuda. Demikian menurut sumber-sumber tempatan Palestin di Eizariya.

Di kota Jabal Mukaber, pasukan  penjajah Israel menangkap seorang remaja Palestin, Issa Abu Sakran (17 tahun), setelah pasukan penjajah Israel menyerbu rumahnya di kota Abu Dis ketika berlaku demonstrasi dan gerakan kemarahan warga, bersama dengan mogok menyeluruh dan berkabung umum setelah seorang pemuda Palestina Ahmed Erekat meninggal dunia pada 23 Jun apabila di tembak oleh tentera Israel di pos pemeriksaan militan.

sumber : https://melayu.palinfo.com/
penterjemah : osman