Konfrontasi Sengit dengan Israel Pasca Pembunuhan Erekat

Jumaat, 26-06-2020 – Sejumlah pemuda pada Selasa (23/6/2020) malam, mengalami sesak nafas dalam konfrontasi sengit dengan pasukan penjajah Israel di kota Abu Dis, sebelah timur al-Quds. Konfrontasi ini meletus setelah pasukan penjajah Israel menembak mati pemuda Palestin Ahmed Erekat di pos pemeriksaan militan Container.

Saksi yang melihat kejadian menyebutkan bahawa tentera penjajah Israel menembak peluru logam berlapis, meriam gas pemedih mata dan bom bunyi ke arah para pemuda, yang menyebabkan beberapa orang pemuda mengalami sesak nafas.Kumpulan-kumpulan pejuang nasional di kota Abu Dis di al-Quds juga mengumumkan mogok total pada hari Rabu  dan perkabungan umum untuk hari Khamis dan Jumaat terdekat susulan pembunuhan pemuda Palestin, Ahmed Mustafa Erekat oleh tentera pendudukan Israel, di pos pemeriksaan Container, di sebelah timur al-Quds.

Mereka menyatakan pasukan penjajah Israel perlu bertanggungjawab penuh atas pembunuhan Ahmed Erekat. Mereka menyebut apa yang dilakukan penjajah Israel tersebut sebagai kejahatan keji dan meminta warga kota untuk mengumumkan mobilisasi umum.

sumber : https://melayu.palinfo.com/
penterjemah : osman