Pesawat Israel Tiba di UEA Dari Tel Aviv Melalui Ruang Udara Saudi

Rabu , 02-09-2020 –  Sebuah pesawat Israel pagi ini (31/8) mendarat di Abu Dhabi setelah berlepas dari lapangan terbang Ben Gurion Israel melalui ruang udara Arab Saudi, dalam penerbangan awam untuk pertama kalinya setelah kedua belah pihak sepakat melakukan normalisasi.

Penerbangan (LY 971) ini membawa delegasi rasmi Israel dan tokoh Amerika, termasuk Jared Kushner, penasihat Presiden AS Donald Trump.

Pada 13 Ogos lalu, telah diumumkan kesepakatan untuk melakukan normalisasi penuh antara Israel dan UEA.

Delegasi Israel-Amerika di Abu Dhabi mengatakan mereka fokus untuk memajukan kerja sama di beberapa bidang antara kedua negara, seperti diungkapkan pejabat Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu Selasa lalu.

Pesawat yang bernama “Kiryat Gat” sebuah nama penempatan Israel di atas runtuhan kota Irak Al-Manshiyya setelah serangan Zionis Israel dalam tempoh  Nakba 1948 sepanjang 23 kilometer dari Gaza.

Sementara itu, Gerakan Perlawanan Islam Hamas mengatakan, para pemimpin Abu Dhabi bersikap keras melanjutkan dosa normalisasi dengan menandatangani perjanjian yang memalukan bersama entiti Zionis. 

Dalam sebuah pernyataan yang dia terima, Pusat Informasi Palestina Isnin malam (31/8), pejabat Hamas mengatakan, penerbangan ini terjadi sehubungan dengan penerusan kejahatan Zionis yang mensasarkan kota Al-Quds dan Masjid Al-Aqsa untuk menguatkan penempatan Zionis dan pencurian tanah yang mereka lakukan dalam rancangan rampasan dan pemindahan serta pengetatan sekatan yang tidak adil, disamping pergerakan militan yang berpanjangan di Semenanjung Gaza.

sumber : https://melayu.palinfo.com/
penterjemah : osman