Abu Marzuq Kunjungi Kedutaan Besar Palestin Di Moscow

Selasa , 13-10-2020 –  Delegasi Hamas dipimpin anggota biro politik Musa Abu Marzuq, tiba di Moscow pada Khamis pagi. Abu Marzuq memulakan kunjungannya di Moscow dengan mengunjungi kedutaan besar Palestin, bertemu dengan duta besar Abdul Hafiz Naufal, kemudian membincangkan perkembangan terkini Palestin.

Hadir dalam pertemuan tersebut, anggota biro politik Hamas, Husam Badran dan duta besar Palestin yang tinggal di Monggolia, Khalid Miari.

Pada 3 September lalu, para pemimpin utama faksi-faksi Palestin mengadakan pertemuan di Beirut dan Ramallah, mereka sepakat berkaitan langkah kesatuan dan rekonsiliasi Palestin untuk menghadapi sejumlah cabaran besar terutama deal of century, aneksasi Israel dan normalisasi beberapa regim Arab.

Mereka sepakat bahawa hanya dengan persatuan nasional Palestin semua konspirasi tersebut dapat digagalkan. Beberapa agenda ditetapkan untuk menjayakan kesepakatan di lapangan termasuk bersedia mengadakan pilihanraya Palestin.

Pilihanraya umum Palestin disepakati akan dilaksanakan dalam tempoh 6 bulan kedepan, dimulai dengan pilihanraya legislatif, disusul eksekutif dan terakhir Dewan Nasional Palestin untuk mengaktifkan kembali organisasi pembebasan Palestin (PLO).

sumber : https://melayu.palinfo.com/
penterjemah : Osman