Puluhan Tahanan Lakukan Mogok Lapar Solidariti Terhadap Al-Akhras

Khamis , 15-10-2020 –  Keadaan di beberapa penjara Israel semakin panas, di tengah tindakan rasis dan menekan yang dilakukan pihak penjara Israel terhadap para tahanan Palestin.Situasi ini disebabkan langkah gerakan tahanan mendukung Maher al-Akhras yang melakukan aksi mogok lapar terbuka hari ke 79.

Pada penghujung malam, pasukan penjara Israel menyerbu ruang-ruang tahanan di penjara Ofer untuk menghentikan aksi mogok lapar yang dilakukan puluhan tahanan Palestin.

Serbuan dilakukan pasca adanya langkah tindakan membela tahanan al-Akhras dan aksi mogok lapar yang dilakukan 32 orang tahanan sebagai solidariti terthadap al-Akhras.

Pihak penjara menahan 32 tahanan yang melakukan mogok lapar dengan menempatkan mereka di sel brasingan.

Dalam pada masa yang sama  unit Motsada menyerbu ruangan 10 di penjara Eishel dan memindahkan wakil tahanan ke suatu tempat yang memicu keadaan genting.

Ketua biro media tahanan, Nahid al-Fakhuri mengingatkan bahawa keadaan ‘panas’ akan masuk ke penjara Eishel disebabkan unit Motsada melakukan gangguan dan penganiayaan terhadap para tahanan dengan mengari tangan ke belakang dan meletakan mereka di lantai.

sumber : https://melayu.palinfo.com/
penterjemah : Osman