Tokoh Hamas: Penangkapan Tidak Akan Halang Pilihan Raya Palestin

Selasa , 23-02-2021 – Tokoh Hamas syekh Umar al-Barghutsi “Abu Ashif” mengatakan, penangkapan yang dilancarkan penjajah Israel terhadap para tokoh Palestin di Tebing Barat, tidak akan menghalang seorangpun untuk mengikuti pilihan raya umum Palestin.

Dalam keterangan akhbarnya, al-Bargutsi menegaskan kepentingan bersepakat dengan strategi nasional bersatu untuk menghadapi tindakan Israel menangkap para tokoh Palestin dan melindungi kehendak dan ekspresi rakyat.

Pada Selasa lalu, pasukan penjajah Israel menangkap 2 tokoh Hamas; Syekh Yasir Manshur dan Syekh Adnan Ashfur, seteleh menggeledah rumah keduanya di Nablus.

Sebelum itu, pasukan Israel menangkap dua orang tokoh Hamas, Syekh Khalid al-Haj dan Syekh Abdul Bashit al-Haj dari Jenin.

Sementara itu pihak perisikan Israel memanggil bekas tahanan Abu Ashif al-Bargutsi pada akhir Januari lalu dan menyampaikan ancaman untuk tidak mencalonkan diri pada pilihan raya akan datang dan jika ingkar akan diburu dan dipenjara.

Pihak Hamas dalam pernyataannya menegaskan bahawa penangkapan pimpinan mereka di Tebing Barat tidak akan menghalang tekad Hamas menyusun agenda internal Palestin, dengan landasan penglibatan dan perjuangan menghadapi penjajah. Hamas menganggap penangkapan bertujuan untuk menggagalkan pilihan raya umum Palestin. Beliau menegaskan bahawa pimpinan Hamas dan segenap kadernya akan terus berada di barisan hadapan membela hak bangsa.

sumber : https://melayu.palinfo.com/
penterjemah : Osman