Penduduk Yahudi Aniaya Wanita Warga Tua Palestin

Selasa, 06-04-2021 –Sebuah badan Hak Asasi Manusia mengutuk sikap tentera Israel yang melihat sahaja insiden penduduk Yahudi menganiaya seorang warga tua Palestin yang sedang bertani yang mengakibatkan nenek tersebut tercedera.

Badan hak Asasi Manusia, Yesh Den mengatakan bahawa sekumpulan warga penduduk Yahudi bertopeng dari penempatan Esh Kudish yang terletak di desa Jalud, selatan Nablus kelmarin menyerang seorang nenek Palestin (50 tahun) ketika bertani di tanahnya di sebelah timur Jalud. Mereka menghalangnaya untuk meneruskan kerja Bertani dengan ancaman senjata. Mereka turut mencabut tiang elektrik di jalan penghubungan antara Qusrah dan Jalud.

Warga penduduk Yahudi itu memukul nenek Palestin tersebut dengan tongkat dan membalingnya dengan batu besar hingga tercedera. Terdapat dua orang tentera Israel mendekati warga penduduk Yahudi namun hanya membiarkan mereka menganiaya nenek Palestina itu. Bahkan pasukan Israel melepaskan mercun dan bom bunyi ke warga Jalud yang berusaha membantu nenek tersebut.

sumber : https://melayu.palinfo.com/
penterjemah : Osman