UNHCR belum menerima respon dari Mesir untuk dibuka laluan.

Khamis ,08/01/2009 – Pesuruhjaya Tinggi untuk Pelarian (UNHCR) berkata bahawa badan itu belum lagi menerima apa-apa maklumbalas daripada pihak berkuasa Mesir di atas gesaannya untuk membuka laluan kepada penduduk Semenanjung Gaza melarikan diri dari peperangan yang sedang berlaku.

Jurucakap UNHCR Ron Redmont memberitahu wartawan di Geneva bahawa agensi itu tidak bertujuan menggalakkan rakyat Palestin melarikan diri meninggalkan Gaza, namun ianya adalah untuk memastikan perlaksanaan prinsip penting iaitu hak untuk melarikan diri dari kekejaman yang berlaku dan hak untuk mendapatkan perlindungan di tempat yang lebih selamat oleh penduduk Gaza dapat dilaksanakan.

Pihak UNHCR telah menegaskan pada Isnin lepas tentang keperluan yang amat mendesak kepada penghantaran bantuan kemanusiaan kepada penduduk awam di Gaza daripada semua pihak termasuk Mesir dan Israel.

sumber : http://www.palestine-info.co.uk/en/
penterjemah : Abu Abdullah

17 Comments
  1. apa dah jadi kepada pemimpin2 arab.. yang hanya membisu dan mendiamkan diri tentang isu palestin… kerana sibuk menjaga kepentingan msg2…
    xde lgsg sifat kemanusiaan dan perasaan bila melihat apa yang terjadi di palestin.. x layak lgsg jd umat nabi Muhammad… rsenye hosni mubarak lbh teruk dari binatang dan baik cikit dr Israel…

    Save Palestin,, Jahanam Israel…!!!!

  2. bodoh punye mesir,dari pemimpim sampaila ke rakyat pon bodoh.patutla pemikiran tak berkembang,asyik nak “buya2” org je…

  3. haha,aku setuju dengan ko faizal,same je dari pemimpin dengan rakyat(majoriti la)..diorang ni sume same je,sume benda kebelakang,tapi bab2 duit kedepan.asyik nak cekau duit org je..tiap2 tahun mesir dapat bantuan us 10 billion,patut la senyap je taknak tlg palestin,bodoh.

  4. jangan beremosi sangat!! ingatlah, smue yang jdk
    ade hikmahnye… rakyat palestin x mati bgitu jew
    same2x doa..
    ingat n rujuk alQuran…
    penakhir kpd gaza ialah hari akhirat…
    sama2 berdoa

  5. marila kta sma2 berdoa utk rakyat palestin yg sedang menderita dengan kekejaman tentera israel..aminnnnnnnnn…….

  6. SALAM.jangan dok maki mesir,jgn dok maki rakyat mesir,jgn dok maki syeikh azhar,dia ulama’,tlg hormati,mesir nie bumi para nabi.tempat nabi musa terima kitab taurat,maqam2 para nabi dan wali2 pun banyak kat sini.maqam imam syafie pun ada kat mesir nie.tlg jgn celupar sangat.kritiklah secara org bijaksana.klau nk kritik,kritiklah husni mubarak sahaja.

  7. salm..jgn laa trlmpau smagt sgt,smgt bley tp jgn laa sampai abis dikutuknya Syeikh2 besar…istigfar blk byk2 dn bwk brtaubat k, yg masalhnya pmimpinnya ja..jgn abs dikatanya..syeikh2 tu org yg hebat2, klu nk bndingkn gn kita yg jahil bab agama ni..huihh..amatlaa jauh bezanya…harp2 lpas ni bringt2, jgn trsilp lgkh burk pdhnya..

  8. betul tu.. mesir dikawal oleh kerajaan boneka Amerika iaitu Hosni MUbarak..
    sejak mereka menjatuhkan Ikhwan Muslimin disana… dan sejak itula byk pengikut2 ikhwan, hatta Hasaan Al-Banna sendiri dijatuhkan Hukuman dan ada yang dipenjara… saya yakin rakyat mesir tidak seperti pemimpinya dan pastinya gerakan Ikhwan Muslimin disana tidak Akan berdiam diri seperti Hosni MUbarak yang pengecut dan bacul…

    kita Doa Ikhwan Muslimin dapat menguasai mesir satu hari nanti…

  9. jangan kita hanya berharap kpd ikhwan semata2,jgn kite bharap kpd syeikh azhar semata2,kite yg sepatutnya menolong.dah memang mesir macam tu,nak buat macam mana lagi???..syeikh tantawi pon ramai org pertikaikan,kena la terima hakikat..dari dulu lagi mesir memang mcm tu,waktu perang arab israel,dah nak boleh menang,pegi tarik balik tentera.pegi terima perjanjian damai.bom je mesir tu.

  10. wahai zainal,enta mana blh senang2 nak bom mesir je,ramai pljr2 msia terutama di uni azhar mcm kami ni.tambah lagi,dengan kebanjiran adik2 tib(medik)sekarang.enta duk msia boleh la cakap senang..

  11. assalamualaikum..aik,ade pulak yg same nama kat sini.faizal mana ni??(utz faizal tanta ke?)..hehe,kalau nk bom mesir,boleh2.tapi,bom la dekat sempadan rafah sana tu,hehe,barula org2 palestin senang nak masuk mesir..bagus x???

  12. doktor mesir, rakyat mesir sebenarnya ramai nak tolong dan berjuang. Tapi, itulah, kerajaan mesir memang tak bagi. Pintu rafah pun tak boleh nak bukak, kene mintak persetujuan israel katanya. Jadi, apa yg ana lihat sini, sbnarnya ramai yang nak berjuang dan tolong, tapi, tak dizinkan. Yang kat Mlsia ni, jgn asyik nak salahkan orang je. Doakan ikhwah wal akhwat kita di palestine.

  13. ape yang berlaku sebernanya mempunyai hikmahnye tersendiri.Allah mahu kite bersatu dalam semua keadaan x kire ape yang terjadi…sekarang ni kite berpecah ,harta diletak kedepan agama mcm telur dihujung tandok..Ape yang penting juga sudah semestinya kite kembali kpada agama,kembali kepada Allah..dgn kata lain meningkatkan iman kite…Iman tu adalah segala-galanya…kite buang semua kebesaran makhluk yang sudah lame tanpe kite sedari kite amalkan,cthnye:ubat yang menyembuhkan ak,tapi sebernanya bukan ubat ,tapi atas izin Allah ak sembuh….renung-renungkanlah..semakin kite dekat dgn Allah semakin cpt pertilongan datang..dan sebaliknye…jd umat yang terbaik yakni kite menyeru kepada yang baik dan mencegah kepada yang mungkar…okkkk..maaf den jike terasee

  14. btol2..setuju dgn fuji..kami pelajar2 medic kat mesir ni pon nk sgt pergi tolong saudara2 kita disana..tp dh x bleh nk buat mcm mn.. xboleh nk pergi tolong depan2..at least bantu mereka dgn cara lain..doa..sumbangan wang dan material (pakaian, selimut, glove dll)..boikot..org2 kat msia pon bleh buat.. alang2 pegi masjid tu masukkan la duit dlm tabung masjid..sumbangan2 tersebut sepanjang 3mggu akan disalurkan ke palestin..sama2 kita bantu mereka

  15. hai budak2 mesir kami kat malaysia ni pun nak pi gak..pak lah tak kata apa pun,,pi mana tak tau dia….hampa cipta la bom,,,bom kat pintu gate rafah tu,,,kami kat malaysia ni berdoa slalu….esok di UTM akan buat solat hajat satu universiti,,ha hah,,bagus tu,,mai ramai2..

    yang dok pos komen ni jngan la kutuk2 orang mesir tambah2 pelajar2 dan sheikh2…kutuk yang mamat hosni tu sorang sudah la,,,bukan depa tak mau pi bejuang,,tapi depa tak diizin,,,hai pemimpim tak ikut islam macam ni la

Comments are closed.