Hamas sokong tindakan kerajaan Bolivia memutuskan hubungan diplomatik dengan Israel.

Jumaat ,16/01/2009 – Hamas mengalu-alukan keputusan kerajaan Bolivia yang diterajui Presiden Evo Morales (gambar) memutuskan hubungan diplomatik dengan Israel bagi membantah pencerobohan yang kini telah masuk minggu ke tiga di Semenanjung Gaza.  Satu sumber dari Hamas menyatakan pada hari Rabu , Bolivia dan Venezuela telah mengambil tindakan yang tepat.

Beliau turut terkejut beberapa negara Arab yang masih mengadakan hubungan dengan Israel walaupun jenayah ganas yang sedang dan telah mereka lakukan kepada penduduk Palestin.

sumber : http://www.palestine-info.co.uk/en/
penterjemah :  gunx

8 thoughts on “Hamas sokong tindakan kerajaan Bolivia memutuskan hubungan diplomatik dengan Israel.

  1. salam, Alhamdulillah, ada juga negara yg berani membuat keputusan begitu. Jelas Bolivia dan Venuzuela bukan lah negara yang kaya maju atau hebat, tetapi berani membuat keputusan untuk memutuskan hubungan diplomatik dengan israel dan SEKUTUNYA. tahniah saya ucapkan. malulah kamu sekalian negara2 ISLAM termasuklah Malaysia sendiri sekiranya tidak mampu berbuat demikian. terutama negara-negara Arab yang yang masih mengamalkan hubungan diplomatik dengan israel dan sekutunya. hanya pemimpin yang befahaman kapitalis yang hanya mahu keuntungan peribadi semata2 atas hubungan diplomatik sesama israel dan amerika.. mana negara Islam yang kita harapkan..adakah kita harap pada Iran? sebuah negara yang berfahaman SYIAH?? terkadang ada terfikir, kenapa Amerika berkali2 sebut akan serang iran tapi tidak juga serang2..seolah2 Iran seperti ada “hidden agenda” yang tersendiri. sebagai negara Islam yang akidah sunnal wal jamaah, kita hanya boleh mencontohi keberanian iran, tetapi kita harus faham akan perbezaan soal akidah..

    p/s kepada sahabat dan rakan2, sekiranya pandangan saya salah sila jelaskan.. saya sedia terima penjelasan.

  2. salam..saudara lutfi,xsilap sy la ye,malaysia memg xde hubungan diplomatik ngan israel..alhamdulillah la..malaysia memg xiktiraf kewujudan israel..sbb tu ble player chelsea nk dtg,lg spesifik tal ben haim,org israel,org pertikaikn..sbb klu dia masok,kre kita iktiraf negara israel tu..tahniah hugo chavez evo morales..respek ngan tindakan berani korg..pemimpin2 arab,sedar lah sikit..malu lah pada diri anda sendiri,Husni mubarak,tolong la sedar..

  3. salam saudara Lutfi, benar sepertimana saudara peace_palestin bgtau tu.. Mmg Malaysia tidak terima kewujudan Israel hatta Duta Israel pun tidak ada kt Malaysia ni..kita tidak terikat dgn Israel namun kita mungkin hanya langkah budak kecik kalo nk lawan US…
    Insyaallah….dgn izin Allah kuasa kuffar akan dihapuskan…sama² la kita berdoa…Hidup ISLAM….hapus Kuffar….Allahuakbar…

  4. salam..kami stju dengan pendapat kalian, kita sebagai negara islam ptut juga berbuat demikian bukan hanya mengharapkan orang lain. tetapi yang paling utama kita perlu memboikot barangan israil bagi melumpuhkan ekonomi mereka..ingatlah satu sen yang kita keluarkan merupakan peluru yang menembusi tubuh saudara seagama dan seakidah dengan kita. fkir2 kn lah wahai umat2 islam sekalian…wassalam..

  5. napelah bleh wujud ngar arab yg dkatekn ngara islam yg MASIH B’HUBUNG DGN ISRAEL!?!?!?!? adkah merka lbih tkut kpd israel drpd ALLAH TUHAN SEMESTA ALAM!?!!?!?!? Astaghfirullah….p/s sy pn sngsi nape amerika y sbuk nk srang iran tp x srang2 pn…

  6. salam, terima kasih kerana memperbatulkan saya. maaf ye, saya silap tapi maksud saya, hubungan malaysia dengan sekutu israel, Amerika, malaysia ade hubungan dengan amerika kan?

Comments are closed.