Isu air di Palestin amat kritikal.

Isnin, 29/03/2010 – Toni Morisson pernah menulis ” Semua air mempunyai memori yang sempurna dan selamannya cuba untuk kembali ke tempat asalnya.” Saya dapat merasakan perkara yang sama untuk pelarian Palestin, yang masih lagi berjuang berdekad – dekad mencari hak untuk kembali ke tempat asal. Saya telah memikirkan tentang perkaitan antara air dan perlarian semasa mesyuarat Middle East Children’s Alliance’s (MECA) Maia Project yang lepas bersama Aidan O’Leary, Timbalan Pengarah kepada agensi untuk pelarian Palestin (UNRWA) beroperasi di Gaza.

UNRWA menyediakan bantuan, perlindungan dan nasihat indang – undang kepada 4.7 juta pelarian Palestin di Tebing Barat, Semenanjung Gaza, Jordan, Lubnan dan Syria. Kami bertugas bersama UNRWA untuk memasang unit penurasan dan penulenan air buatan tempatan di sekolah – sekolah mereka. En. O’Leary menyatakan penghargaan yang besar kepada Projek MAIA dan menekankan bahawa penyediaan air minum yang bersih untuk kanak – kanak merupakan satu keperluan yang utama bagi sekolah – sekolah di Gaza. En. John Ging, Pengarah Operasi UNRWA di Gaza juga menyatakan minat terhadap Projek Maia.

Situasi di Gaza semakin bertambah teruk di bawah kawalan dan pengawasan askar tentera haram Israel. Pelarian yang amat merasai kesan dari peningkatan pengangguran dan kemiskinan. Kemampuan untuk mendapatkan air yang bersih merupakan salah satu kepentingan yang UNRWA tidak dapat penuhi. Laporan UNWRA yang terbaru menyatakan penyakit berjangkit yang biasa yang merebak di kalangan pelarian Palestin di Gaza — yang menjadikan tiga per empat dari populasi — adalah berkaitan ketidaksempurnaan bekalan air bersih, tahap kebersihan yang rendah: cirit birit, cirit birit berdarah akut dan viral hepatitis.

sumber : Electronic Intifada
penterjemah :  bob