Al-Quds Atau Urshalem?

Al-Quds masih dijajah walaupun sudah berdekad diperdebatkan di pelbagai peringkat. Mereka yg buta sejarah senang sekali menyarankan agar dibahagikan sahaja peta Palestin kepada 2. Satu utk Israel dan satu untuk Palestin. Nahh!! Tiada lagi pertumpahan darah . Benarkah begitu ? Maszlee Malik menjawab …

Ancaman terhadap Masjid al-Aqsa kini sudah mula disedari oleh segelintir umat Islam. Setelah pelbagai usaha yang dilakukan oleh Syaikhul Aqsa, Syeikh Raed Salaah, akhirnya, kini ramai umat Islam telah mula dikejutkan dari lena mereka untuk bersikap peka terhadap masjid ketiga suci mereka itu dan juga kiblat pertama umat Islam.

Jika suatu waktu dahulu tidak ramai yang mengetahui makna perkataan ?Haykal?, kini ramai di kalangan umat Islam yang telah mula mengetahui bahawa perkataan tersebut membawa erti seuah kuil yang diidamkan oleh kaum Yahudi Zionis untuk menggantikan masjid al-Aqsa. Walau bagaimanapun ramai yang tidak menyedari bahawa ancaman yang sebenar ditujukan bukan hanya terhadap masjid itu secara khusus, tetapi kepada al-Quds secara lebih meluas lagi dan bukan hanya kepada kawasan masjid sahaja.

Apakah al-Quds?, al-Quds adalah nama lain bagi Baitul Maqdis, iaitu sebuah kota lama yang terletak di dalam Negara Palestin dan juga wilayah Syam pada satu waktu dahulu. Di dalam kota ini terdapatnya masjid al-Aqsa dan juga gereja ?Nativity? yang diimani oleh penganut agama Kristian sebagai tempat kelahiran Nabi Isa A.S. Kota ini telah dianggap sebagai kota suci oleh tiga buah agama, Islam, Kristian dan Yahudi. Ini kerana ketiga-tiga agama tersebut mempunyai nilai sentimental dan nilai kudus pada kota tersebut. Bagi orang Yahudi, mereka mendakwa kota itu adalah janji Tuhan Yahweh kepada kaum Yahudi dan di s itu juga bakal munculnya Messiah yang dinanti-nantikan.

Di kala ‘tidurnya’ umat Islam, peta penjajahan terus menjalar


Bagi penganut agama Kristian pula, di sanalah terdapatnya tempat kelahiran Jesus (Nabi Isa A.S) dan di situ jugalah menurut aqidah mereka, Jesus telah disalib. Bagi umat Islam pula, kota tersebut begitu suci kerana di sanalah para Nabi-Nabi sebelum Muhammad S.A.W telah samada dilahirkan, ataupun hidup, ataupun dikebumikan di sana. Kota itu juga merupakan kota bagi masjid al-aqsa yang merupakan tempat Nabi Muhammad S.A.W. telah di ?Isra?kan dan dari sana jugalah beliau telah di ?Miraj?kan ke langit. Ianya juga merupakan kiblat pertama dan juga masjid ketiga suci mereka. Kota suci itu j uga merupakan tanah waqaf bagi kaum muslimin dan disana jugalah nanti pelbagai peristiwa akhir zaman akan berlaku.

Tidak hairanlah jika sejarah menyaksikan bagaimana kota ini menjadi rebutan ketiga-tiga agama ini sepanjang sejarah dunia. Bermula dengan kekuasaan Bani Israel, kemudiannya kekuasaan Empayar Roman yang beragama Kristian, kemudiannya kekuasaan umat Islam semenjak tahun 16 Hijrah lewat misi tentera muslimin di bawah pemerintahan Khalid al-Walid di zaman Omar, serangan tentera Salib Eropah, penguasaan kaum Muslimin semula terhadap kota tersebut dan juga mutakhir ini, penguasaan kaum Yahudi Zionis terhadap kota itu semenjak tahun 1967. Kesemua hakikat ini telah cukup untuk menjadi bukti bahawa penguasaan tehadap kota ini merupakan sesuatu yang didorong oleh naluri keagamaan.

Ibu Kota Erez Yizrael

Bagi kaum Yahudi, kota al-Quds, ataupun menurut bahasa Hebrewnya dipanggil Urshalem merupakan tanah yang paling suci di muka bumi ini. Jarang sekali ada Yahudi yang akan menafikan fakta ini, hatta dari golongan secular dan Atheis Yahudi sekalipun. Theodore Herzl, pengasas gerakan Zionis sedunia, yang juga merupakan seorang Zionis juga tidak dapat menafikan naluri keyahudiannya yang menganggap kota tersebut sebagai tanah suci mereka.

Hanya mungkin naluri kesucian kota tersebut di jiwa kaum Yahudi sekularis lebih bersifat perkauman dan juga nilai sejarah dan nilai sentimental. Herzl, yang pernah mengutarakan ide agar dipindahkan pelan pembinaan Erez Yizrael dari bumi Palestin ke Uganda, ketika dimarah oleh para pendokong Zionis telah mengatakan:

?How can I forget you Urshalem, curse upon my right hand if I ever forget you O Urshalem!?

Maknanya, kota suci ini mempunyai makna yang amat mendalam dalam jiwa kaum Yahudi Zionis. Bagi mereka, selain daripada ianya sebuah kota bersejarah dan mempunyainilai sentimental dalam jiwa setiap individu Yahudi, al-Quds ataupun Urshaelm juga merupakan kota suci yang sepatutnya dibina Haykal (kuil) mereka sepertimana yang pernah dilakukan oleh Nabi Sulayman AS (menurut dakwaan mereka). Mereka juga berkeyakinan itu juga merupakan bumi yang telah dijanjikan oleh Tuhan Yahweh kepada kaum Yahudi.

?Urshalem can never be separated from Israel!?

Mereka juga beriman (terutamanya golongan ortodoks) di al-Quds jugalah Messiah akan muncul dan mengasaskan kerajaan Yahudi yang besar sepertimana yang pernah dibina oleh Sulayman (Lihat: al-Khateeb, Mohammed Abdul Hameed (1998), al-Quds: The Place of Jerusalem in classical Judaic and Islamic Traditions, Londo n: Ta Ha Publisher, hal. 45-76).

Tidak hairanlah selepas Herzl, kebanyakan pembesar-pembesar Zionis, samada yang menjadi Presiden, perdana Menteri dan lain-lain figur di dalam perjuangan Zionis sering mengulangi komitmen mereka terhadap kota suci tersebut. Antara yang dengan jelas mengatakan demikian ialah,

a) David Ben Gurion, yang telah berkata: ?There will be no Erez Yizrael without Urshalem, and there will be no Urshalem without the Temple!?.

b)Ehud Barak, sejurus memenangi pilihanraya pemilihan Perdana Menteri mengalahkan Benyamin Netanyahu telah berkata: ? Urshalem is Israels eternal capital city??

c)Sharon, ketika dikecam kerana keputusannya mengundurkan tentera dan penduduk Yahudi dari Gaza dan dikecam kemungkinan menyerahkan al-Quds kepada rakyat palestin, beliau telah mengatakan: ?Urshalem can never be separated from Israel!?

Ternyata impian kaum Yahudi Zionis untuk menguasai al-Quds bukannya satu dakwaan tanpa asas. Yang lebih mengerikan lagi, bukan hanya al-Quds yang menjadi impian mereka, tapak Masjid al-Aqsa juga merupakan salah satu tempat yang mereka idamkan untuk membina apa yang mereka dakwa sebagai Haykal (Khateeb (1998), hal. 76).

Modus Operandi

Cita-cita kaum Yahudi Zionis bukan hanya sekadar mimpi. Mereka bergerak dan berusaha untuk merealisasikan impian tersebut. Seawal 20 Ogos 1929 lagi, sekumpulan Yahudi ekstrimis dari kumpulan Kachaneh (Kach) telah cuba menyerbu masuk kedalam kawasan Masjid al-aqsa untuk menguasai tembok Buraq untuk ditukarkan menjadi ?Kotel? (tembok meratap). Nasib baiklah kaum Muslimin yang pada waktu itu masih merupakan penduduk majority kota tersebut berjaya mematahkan tindakan tersebut dan sekaligus berjaya mempertahankan Masjid tersebut.

Walau bagaimanapun harga yang terpaksa dibayar amat mahal. Pengganas yahudi Kach yang dibantu oleh tentera British dari segi persenjataannya telah membunuh lebih kurang 338 rakyat Palestin dalam tempoh 15 hari (Muhammad, Jamal A Hadi et al. (2001), al-Tariq Ilaa Baytul Maqdis, Kaherah: Daar Tawzi wa al-Nasyr, hal. 228) .

Peritnya jasad untuk membebaskan Palestin, bersatulah umat Islam semua !!


Kegagalan percubaan pertama itu tidak berakhir begitu sahaja. Selepas penubuhan Negara Israel dengan restu League of Nations pada 14 Mei 1948, Zionis membuat persiapan yang lebih rapi untuk menawan kota tersebut. Kekalahan Negara-negara Arab kepada Negara rejim Zionis pada peperangan Jun 1967 telah membuka ruang baru bagi rejim tersebut. Menurut ramai dari kalangan kaum Yahudi, peperangan tersebut merupakan mukjizat bagi kaum Yahudi dan menunjukkan bahawa Tuhan Yahweh sentiasa membantu mereka untuk membina kembali Haykal.

Natijah daripada peperangan tersebut, tentera-tentera Zionis telah menyerbu masuk ke dalam masjid al-aqsa dan seterusnya menawan tembok Buraq dan ditukar menjadi Kotel. Semenjak tarikh tersebut sehingga kini tembok tersebut telah menjai milik r ejim Zionis, masjid al-Aqsa terletak di bawah kekuasaan mereka dan sentiasa terdedah kepada bahaya. Yang lebih penting lagi, kota al-Quds usai peristiwa tersebut telah mula mengalami proses pengyahudian.

Bermula dengan menguasai bahagian timur al-Quds, mereka telah membina penempatan Yahudi di sana dan menghalau rakyat Palestin keluar dari kawasan tersebut. Rumah-rumah mereka dirobohkan, termasuklah masjid-masjid yang terdapat di sana. Kubur-kubur para Sahabat di kawasan tersebut telah ditukarkan menjadi kawasan taman permainan kaum Yahudi. Tanah yang pernah menjadi milik rakyat Palestin telah ditukarkan menjadi kawasan perkuburan kaum Yahudi yang dibawa mayat-mayat mereka dari serata dunia untuk dikebumikan di sana demi menantikan kedatangan Messiah yang akan membawa kegemilangan kepada bangsa Yahudi.

Keghairahan kaum Yahudi Zionis untuk menguasai al-Quds dan juga tapak masjid al-aqsa dapat dilihat dari beberapa tindakan mereka yang begitu agresif. Sebagai contohnya, pada 21 Ogos 1969, seorang ekstrimis yahudi bernama dennis Michael ataupun nama Yahudinya Mikhail Rohhan telah membakar masjid al-Aqsa. Keghairahan mereka untuk menguasai al-Quds juga dapat dilihat apabila kerajaan rejim Zionis pada bulan Julai 1980 telah mengisytiharkan secara rasmi bahawa al-Quds adalah ibu kota “negara Israel” yang abadi.

Pada 15 Oktober 1989, sekumpulan yang menamakan diri mereka sebagai ?The Guardian of the Temple? telah meletakkan batu asas untuk membina Haykal, dan jurucakap mereka telah berkata: ?Perletakan batu asas ini adalah tanda permulaan kebangkitan bangsa Yahudi?.Selepas itu mereka telah melaksanakan projek yang baru iaitu menggali terowong di bawah tapak Masjid al-Aqsa yang sehingga kini telah menjangkaui separuh dari keluasan keseluruhan masjid tersebut. Menurut sumber dari jabatan arkeologi kerajaan Zionis Israel, jurucakapnya pada 18/8/1990 telah mengatakan: ?Kami akan membangunkan semula Haykal ke-3 di atas tanah Urshalem dengan menggunakan teknologi terkini yang dimiliki oleh kerajaan Israel? (Lihat: Majalah al-Mujtama, Kuwait, bulan Julai).

The Greater Israel

Jika fakta-fakta yang telah dibentangkan sebelum ini banyak berkaitan dengan masjid al-Aqsa, maka apa yang berlaku ke atas al-Quds sebagai sebuah bandar lebih dahsyat lagi. Strategi dan langkah-langkah yang mereka ambil dan laksanakan terlampau halus dan licik tetapi membuahkan hasil dan impak seperti yang mereka impikan. Antaranya ialah pengisytiharan ?The Greater Jerusalem? pada tahun 1982 oleh Knesset (Parlimen) rejim Zionis Israel, iaitu usaha meluaskan ukuran geografi kota suci tersebut dengan memasukkan kebanyakan penempatan Yahudi di dalam lokaliti tersebut demi menambahkan demografi bangsa tersebut di dalam kota al-Quds. Projek tersebut telah meluaskan kota al-Quds kepada 279 donum yang memasukkan di dalamnya 49 buah Bandar dan kampong. Kerajaan rejim Zionis juga telah mengambil lebih 70% daripada keselu ruhan tanah di kota suci tersebut dan hanya memberikan 13% daripada nisbah keseluruhan kepada pemilikan rakyat Palestin, manakala 17% pula untuk penempatan kaum Yahudi (Lihat: Majalah al-Mujtama, ibid.). Ironiknya, apakah beza pemilikan bangsa yahudi dengan pemilikan kerajaan rejim Zionis? Begitulah hebatnya mereka memutar belitkan fakta.

Langkah seterusnya yang dilakukan oleh kerajaan rejim Zionis ialah dengan mengusir keluar penduduk Palestin daripada kota suci tersebut. Lebih 435 keluarga Palestin telah dirobohkan rumah mereka dan diusir dari kawasan tersebut sehingga tahun 2005 semenjak tahun 1967. Mereka yang diusir itu merupakan penduduk asal al-Quds yang telah mendiami kota tersebut semenjak berkurun-kurun lamanya.

Bilangan mereka yang telah keluar samada kerana diusir ataupun untuk tujuan-tujuan tertentu dan tidak boleh pulang semula ke kota tersebut semenjak tahun 1967 telah menjangkau angka 750,000. ada di antara mereka yang keluar untuk melanjutkan pelajaran dan untuk mendapatkan rawatan perubatan tidak dapat memasuki kota itu kembali dan telah dibunag daerah. Bilangan mereka yang telah dibuang daerah hanya kerana keluar sebentar dari al-Quds dianggarkan berjumlah 50,000 orang. Mereka ini terpaksa mendaftarkan diri semula untuk kad pengenalan baru beralamatkan daerah lain selain daripada kota al-Quds.

Sewaktu era Benjamin Netanyahu menjadi Perdana Menteri, lebih 2083 rakyat Palestin telah dilucutkan dan dirampas kerakyatan dan bukan hanya dibuang daerah. Sehingga tahun 2005, lebih 50 sehingga 60 ribu rakyat Palestin telah ditarik keizinan untuk menetap di al-Quds. Bilangan ini termasuk mereka yang telah mendapat visa dan keizinan untuk menziarahi saudara mara mereka di al-Quds. Dengan cara sebegini kerajaan rejim Zionis telah berjaya mengurangkan demografi rakyat Palestin dan juga menghalang kemasukan warga Palestin yang lainnnya ke bumi palestin.

Hal ini juga telah menyebabkan ramai di antara warga palestin yang menyeludup masuk dan juga menetap di al-Quds tanpa kad pengenalan dan ramai pula anak-anak Palestin yang dilahirkan tanpa mempunyai surat beranak di dalam kota tersebut . Natijah terkini daripada usaha pembersihan kota suci ini telah menyebabkan kependudukan palestin di bumi al-quds (Muslim dan Kristian) kini hanya berjumlah lebih kurang 70,000 orang, manakala bilangan penduduk yahudi pula telah menjangkau lebih 400,000 orang. Perlu diingat, statistik ini dilakukan pada tahun 2004 sebelum pemisahan di antara penempatan umat Islam di dalam kota suci itu dengan kawasan masjid oleh ?Tembok Pemisah? (baca: Apartheid) dan juga sebelum perluasan kawasan perumahan yahudi di Maaleya Adonim yang termasuk di dalam kawasan kota al-Quds. Menurut Dr Mohsen Salleh di dalam kajiannya yang bertajuk: Fi Dhikraa Ihtilaal al-Quds, Maadha Baqiyaa, beliau telah mengatan sbanyak 60,000 lagi penduduk Palestin akan mendapati diri mereka berada di luar kawasan kota suci al-Quds apabila tembok itu sempurna dibina.

Ini kerana tembok tersebut akan memisahkan penempatan-penempatan Arab daripada kota tersebut walaupun pada asalnya penempatan-penempatan itu merupakan sebahagian daripada kota al-Quds. (Lihat: Salleh, Muhsen (2005), Fi Dhikraa Ihtilaal al-Quds, Maadha Baqiyaa , Lubnan: Muassasah al-Zaytun, hal. 1). Yang pastinya usaha yang dilakukan oleh rejim Zionis ini dilakukan secara konsisten dan secara begitu halus dan berstrategik. Cita-cita mereka adalah untuk menjadikan kota al-Quds sebagai ?Arab-free zone? sebelum waktu pembinaan semula Haykal mereka.

Bom Manusia (demografi)

Satu perkara yang menarik, apakah tindakan umat Islam untuk menyelamatkan keadaan. Kota suci telah diwaqafkan oleh Omar semenjak tahun 16 Hijrah ini benar-benar di dalam bahaya dan pada bila-bila masa sahaja akan ditukarkan menjadi kota suci yahudi dan akan ditukarkan namanya kepada Urshalem. Tanyakan diri kita, apakah yang mampu kita lakukan, dan mulakanlah walaupun dengan usaha yang sedikit, kerana langkah yang pertama itu akan melanjutkan langkah-langkah yang seterusnya.

Cuma di penghujung artikel ini penulis ingin berkongsi pengalaman perjuangan rakyat Palestin di Baitul Maqdis a.k.a al-Quds di dalam usaha mereka untuk menyelamatkan kota itu dari terus diYahudikan. Tanpa bantuan masyarakat antarabangsa, apatah lagi masyarakat Islam yang sibuk dengan urusan mereka tanpa menghiraukan masa depan kota suci para Anbiya ini, mereka telah menginisiatifkan sesuatu yang dinamakan sebagai ?Bom Manusia?!

Dr Yusuf al-Qaradawi ketika menyokong dan menyeru umat Islam dan penduduk Palestin di dalam kota suci al-Quds untuk meneruskan usaha ?Bom Manusia? telah dikecam hebat oleh media pro-Zionis. Menurut mereka al-Qaradawi telah mempromosikan ?keganasan? dengan menyokong ?Qunbulah Sukanniyyah? (Bom demografi). Tony Blair, Perdana Menteri Britain sendiri telah mengambil pandapat media Zionis tanpa usul periksa dan turut mengecam al-Qaradawi. Persoalannya apakah dia ?Bom Demografi? ini?

Ianya bukanlah operasi syahid yang biasa dilakukan oleh para pejuang. Tidak semua orang boleh melakukannya. Ianya juga bukanlah tindakan menjadikan orang-orang awam sebagai bom untuk menyerang warga Yahudi. Ianya bukanlah bom dalam erti kata bom yang sebenarnya. Jika rejim zionis berusaha menghapuskan kependudukan rakyat palestin melalui pengecutan saiz demografi mereka dengan pengusiran, perobohan rumah, perlucutan warganegara dan 1001 teknik lagi.

Dr Yusof Qaradawi dikecam kerana menyokong bom manusia, pernahkah terfikir justifikasi tindakan ini ???


Rakyat Palestin di dalam kota al-Quds pula semakin bersikap produktif melahirkan anak. Menurut dr Munir syafiq, pemikir Palestin dan figur perjuangan rakyat palestin di dalam galaksi intelektual, kebanyakan para ibu di al-Quds melahirkan di antara lapan sehingga 16 orang anak. Rata-rata keluarga di Palestin mempunyai 10-12 orang anak. Sehinggakan perkara ini memeranjatkan para pegawai p endaftar Yahudi ketika mendaftarkan kelahiran baru. Menurut dr Munir, pernah sekali seorang pegawai yahudi Zionis yang bertugas sebagai pegawai pendafatar kelahiran bertanyakan seorang ibu yang baru berumur di bawah 40 tahun yang ingin mendaftarkan anaknya yang ke-16, ?Bagaimana kamu orang Palestin boleh beranak sebegini ramai??. Ibu tersebut menjawab: ?Kami akan terus melahirkan anak sehingga kami akan menjadi majoriti semula dan menghalau kamu dari bumi al-Quds ini!?(Lihat: Kertas kerja: Syafiq, Munir (2003), Mustaqbal al-Quds Tahta Ihtilal Israsil (terj: Masa Depan al-Quds Di Bawah Penjajahan Israel), Lubnan: Muassash al-Quds)

Soalnya, apakah pula tugas kita?

Posted in Uncategorized
Bookmark the permalink.