Hamas Lakukan Demonstrasi Sokong Al-Aqsa Dan Tawanan Palestin

Sabtu, 25-02-2012 – Ribuan pendukung dan pejuang Hamas, Selasa (21/2) berdemonstrasi bermula dari perkarangan masjid Khulafa di kem Jabalia, sebagai sokongan terhadap Masjid Aqsa yang berulangkali menjadi sasaran serbuan pihak Israel, serta penegasan atas kemenangan isu tawanan, khasnya terhadap Khidir Adnan yang melakukan mogok lapar secara terbuka selama 66 hari.

Demonstrasi turut disertai sejumlah pimpinan Hamas dan Jihad Islami serta para anggota parlimen dan delegasi Jordan yang berkunjung ke Gaza bersama para bekas tawanan Jordan di Penjara Israel, ayah tawanan Abdullah Bargoutsi dan ibu tahanan dari Jordan yang ditahan sebanyak 11 kali di penjara Israel, Mar’i Abu Saidah. Para peserta demonstrasi membawa sepanduk yang menyokong Al-Aqsa, serta poster Khidir Adnan dan sejumlah tawanan Palestin yang dijatuhi hukuman berat oleh Israel.

Mushir Al-Misri, seorang tokoh Hamas dalam ucapannya menyatakan, “Kami katakan dengan terang dari hati warga Hamas, bahawa pilihan perjuangan akan tetap terbuka di hadapan serangan terhadap Masjidil Aqsa. Dan selagi kami tidak melihat para tawanan kembali bersama keluarga mereka. Dalam konteks ini, tawanan Khidir Adnan telah menang melawan kehendak Israel dan membongkar sejauh mana kejahatan Israel terhadap para tawanan Palestin.”

sumber : COMES
penterjemah : Osman