Colombia akan putuskan hubungan dengan Israel.

Rabu , 08-05-2024 – Presiden Gustavo Petro berkata pada Rabu bahawa Colombia akan memutuskan hubungan diplomatik dengan Israel, kerana pemimpin rejim itu digambarkan sebagai melakukan ” pembunuhan beramai-ramai ” dalam perang di Gaza.

“Esok (Khamis) hubungan diplomatik dengan negara Israel akan terputus … kerana mempunyai presiden yang melakukan genosid, ” Petro memberitahu ketika perhimpunan May Day di Bogota — merujuk kepada Perdana Menteri Benjamin Netanyahu.

Petro memberitahu ribuan penyokongnya bahawa dunia tidak boleh menerima “pembunuhan beramai-ramai dan pemusnahan keseluruhan manusia.”

“Jika Palestin mati, kemanusiaan juga akan mati, ” katanya disambut dengan tepukan gemuruh dari orang ramai, beberapa daripadanya dilihat mengibarkan sepanduk pro-Palestin.

Petro sebelum ini telah bersama menyokong Presiden Brazil, Luiz Inacio Lula da Silva, yang juga mencetuskan kemarahan Israel kerana mengatakan kempen Gaza “bukan perang, tetapi adalah pembunuhan beramai-ramai.”

Colombia dan Brazil menyokong aduan Afrika Selatan terhadap Israel ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa di The Hague, mengatakan serangan Gaza sama dengan pelanggaran konvensyen genosid.

sumber : https://english.palinfo.com diterjemah oleh Suwaibah