Hamas: Saudi Tahan Tokoh Pimpinan Mereka Sejak 5 Bulan Lalu

Rabu, 11-09-2019 -  Gerakan Pejuang Islam Hamas menyatakan bahawa kerajaan Saudi telah menahan Dr. Muhammas Khuduri (81 tahun) sejak lima bulan yang lalu. Beliau adalah salah seorang pimpinan Hamas dan sudah tinggal di kota Jeddah sejak 30 tahun yang lalu. Dengan ini Hamas meminta kerajaan Saudi untuk segera membebaskanya dan sejumlah warga Palestin yang masih dipenjara pemerintah tersebut. 

Pihak Hamas menambah bahwa al-Khodari telah bertugas mengelola hubungan dengan Arab Saudi selama dua dekad. Beliau memegang posisi sebagai pimpinan senior dalam gerakan tersebut.

Dia menunjukkan contoh terbaik dengan usianya yang telah mencapai 81 tahun serta keadaan  kesihatannya, di mana beliau menderita pelbagai penyakit yang tidak dapat disembuhkan. Selain itu dengan status keilmuan dan kepakaran beliau sebagai salah satu konsultan terkemuka di bidang telinga, hidung dan kerongkong, beliau wajib dibebaskan. 


Di samping perjuangannya serta layanannya yang luar biasa kepada rakyat Palestin dan tujuan nasional mereka di dalam dan di luar Palestin, maka tak ada alasan untuk menahannya.

Dalam sebuah pernyataannya Hamas menyebutkan, bukan saja beliau ditangkap, tetapi putera sulungnya (Dr. Hani) juga ditangkap tanpa sebab yang munsabah..

Dia menekankan,  selama 5 bulan terakhir Hamas bersikap diam diri untuk memberikan ruang kepada pihak diplomatik dan para mediator, tetapi sejauh ini belum membuahkan hasil.

Hamas mengatakan bahawa gerakan berkewajiban mengumumkan masalah ini dan menyeru pemerintah Saudi untuk segera membebaskan al-Khodari bersama anaknya serta seluruh tahanan Palestin.

sumber : https://melayu.palinfo.com/
penterjemah : osman