Media Israel: Hamas Mampu Tingkatkan Kemampuan Roketnya

Jumaat,30-04-2021 – Surat khabar Israel Yediot Ahronot menyebutkan, perkembangan terbaru telah membuktikan adanya peningkatan canggih roket yang dilepaskan dari Gaza.

Menurut surat khabar tersebut, sekitar 22% roket yang dilancar dari Gaza mengarah ke kawasan berpenduduk, maksudnya Hamas terus mengembangkan kemampuannya.

Data yang dikeluarkan surat khabar Israel menjelaskan, selama beberapa tahun gencatan senjata, Hamas mengembangkan kemampuannya di wilayah selatan, 9 roket dari 40 yang dilepaskan dalam beberapa hari terakhir mengarah ke kawasan berpenduduk Zionis di sekitar Gaza, 7 di antaranya berjaya, dan 2 buah lainnya meledak berdekatan bangunan dan menyebabkan kerosakan.Dengan perbandingan mudah, jika seribu roket ditembak dalam pertempuran akan datang, maka sekitar 200 roket akan mengarah ke kawasan berpenduduk, jika kubah besi hanya mampu menangkis 85-95%, maka puluhan roket akan jatuh di kawasan padat penduduk.

Disebutkan bahwa Hamas terus berusaha selama 2 tahun kebelakangan ini untuk melampaui kubah besi, dengan menembak banyak roket dalam waktu pendek, sebahagian serangan serta menyebabkan kematian di Asdod. Menurut data Israel, Hamas cukup berjaya walaupan serangannya tidak menyebabkan korban di pihak Israel.

Dalam konteks lain, penembakan roket dari Gaza ke penempatan Zionis meningkatkan kemampuan strategi Hamas mengelelola pertempuran, dan di setiap pertempuran kecil mampu mempelajari perkembangan kubah besi dan kemampuannya.

sumber : https://melayu.palinfo.com/
penterjemah : Osman