Hari ke-138. Sorotan genosid di Gaza

Selasa, 27-2-2024 – Pasukan pendudukan Zionis terus melakukan jenayah pembunuhan beramai-ramai di Segenting Gaza, untuk hari ke-138 berturut-turut, dengan melancarkan berpuluh-puluh serangan udara, bedilan artileri, dan tembakan, melakukan pembunuhan beramai-ramai berdarah terhadap orang awam, dan melakukan jenayah ngeri di kawasan pencerobohan, di tengah-tengah bencana kemanusiaan akibat pengepungan dan perpindahan lebih daripada 90% penduduk.

Wartawan kami melaporkan bahawa pesawat perang dan artileri pendudukan meneruskan serangan dan serangan berat mereka – pada hari Rabu – di bahagian-bahagian yang berlainan di Segenting Gaza, menyasarkan rumah dan perhimpunan pelarian dan jalan-jalan, menyebabkan beratus-ratus
orang mati syahid dan cedera.

Zionis meneruskan pencerobohan kejam sehingga lewat petang ini dengan serangan ganas oleh pesawat perangnya yang menyasarkan Bandar Gaza dan bahagian utara.

Wartawan kami melaporkan bahawa jumlah syahid meningkat kepada 17 orang dalam pengeboman Zionis yang menyasarkan sebuah rumah keluarga Al-Daalis di kem Nuseirat di tengah Segenting Gaza.

Bot bersenjata Israel membedil pantai bandar Rafah di selatan Segenting Gaza. Beberapa orang yang mati syahid dan cedera antara yang hilang tempat tinggal tiba di Hospital Shuhada Al-Aqsa berikutan pengunduran tentera pendudukan dari kawasan Mawasi Al-Qarara, barat Khan Yunis, di selatan Segenting Gaza.

Menurut sumber tempatan, beberapa orang mati syahid dan cedera terbunuh di Mawasi Khan Yunis, selepas pencerobohan secara tiba-tiba oleh pasukan pendudukan malam tadi, yang berlangsung sehingga lima pagi hari ini, di mana mereka menyerbu kawasan pelabuhan dan chalet
yang menempatkan orang yang kehilangan tempat tinggal, dan menahan beberapa daripada mereka.

Artileri Israel membedil kawasan barat gabenor Khan Yunis.

Dua orang awam cedera, satu parah, selepas pesawat perang Israel mengebom kawasan sekitar Masjid Muath bin Jabal di kem baru, barat kem pelarian Nuseirat di tengah Segenting Gaza.

Médecins Sans Frontières (MSF) mengumumkan bahawa tentera pendudukan mengebom tempat perlindungan yang menempatkan beberapa pekerjanya dan keluarga mereka di Khan Yunis, membunuh sekurang-kurangnya 2 dan mencederakan 6 orang sebagai hasil awal.

Malam tadi, Prof. Nasser Abu Al-Nour, Dekan Fakulti Kejururawatan di Universiti Islam Gaza, dan 7 ahli keluarganya terbunuh akibat pendudukan Israel membedil rumahnya di Rafah. Syahid ialah:

1- Doktor | Nasser Abu Al-Nour
2- Isterinya | Majda Abu Al-Nour (Yahya) Kanak-kanak
3- Nour Nasser Abu Al-Nour
4- Amal Nasser Abu Al-Nour
5- Mona Nasser Abu Al-Nour
6- Ayat Nasser Abu Al-Nour
7- Abdul Rahman Nasser Abu Al-Nour
8- Cucu | Kenzi Abdul rahman Juma

sumber : https://palinfo.com/ diterjemah oleh Juhari Sham Jusoh