Kesihatan Dunia: 181,000 divaksin polio di Gaza

Jumaat , 25-10-2024 – Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia, Tedros Ghebreyesus, berkata lebih daripada 181,000 kanak-kanak telah divaksin dalam fasa kedua kempen vaksinasi polio di Semenanjung Gaza. Ghebreyesus berkata dalam kenyataan yang diterbitkan di platform “X”, pada Khamis, yang dilihat oleh “Agensi Berita Sanad”, bahawa fasa kedua kempen vaksinasi di tengah Semenanjung Gaza bermula pada 14 Oktober, dan berakhir pada Rabu, sambil menambah bahawa 181,429 kanak-kanak telah divaksin dengan vaksin anti-lumpuh.

Pada Isnin, Agensi Bantuan dan Kerja Raya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian Palestin (UNRWA) mengumumkan permulaan pusingan kedua kempen vaksinasi polio di bandar Deir al-Balah di tengah Semenanjung Gaza. Pada 12 September, fasa pertama kempen vaksinasi polio di Gaza berakhir, Pemberian vaksin kepada lebih daripada 560,000 kanak-kanak Palestin.

Pertubuhan antarabangsa dan PBB menyeru pendudukan Israel untuk mewujudkan tempoh ketenangan kemanusiaan untuk melaksanakan kempen vaksinasi polio di seluruh Semenanjung Gaza, tetapi yang terakhir tidak mematuhi gencatan senjata ini dan terus mengebom dan mengepungnya, terutamanya di wilayah utara.

Dengan sokongan mutlak AS, tentera pendudukan Israel telah melancarkan sejak 7 Oktober 2023, perang pembunuhan beramai-ramai di Semenanjung Gaza, yang mengakibatkan lebih daripada 140,000 syahid Palestin dan cedera, kebanyakannya kanak-kanak dan wanita, dan lebih daripada 10,000 hilang, di tengah-tengah kemusnahan besar-besaran dan kebuluran yang membunuh berpuluh-puluh kanak-kanak, dalam salah satu bencana kemanusiaan terburuk di dunia.

Tanpa menghiraukan masyarakat antarabangsa, Israel meneruskan pembunuhan beramai-ramai di Gaza, mengabaikan resolusi Majlis Keselamatan PBB untuk menghentikannya serta-merta dan perintah Mahkamah Keadilan Antarabangsa untuk mengambil langkah-langkah untuk mencegah pembunuhan beramai-ramai dan untuk memperbaiki keadaan kemanusiaan yang dahsyat di Gaza.

sumber : https://palinfo.com/ diterjemah oleh Juhari Sham Jusoh