Mengintergrasikan Palestin kepada Pengunduran Progesif AS

Selasa, 29/06/2010 –Amat sukar untuk mencari orang Arab atau Palestin yang bermastautin di Amerika Syarikat untuk tidak menyokong rakan-rakan Amerika mereka untuk membawa sepanduk keadilan untuk Palestin dan menggerakkan polisi AS terhadap konflik tersebut. Malah Professor Universiti Columbia yang disegani; Professor Edward Said juga menyatakan sokongan dan menyokong sentiment ini dalam spectrum yang luas. Pada tahun 2002, Perhimpunan Al-Awda di New York beliau juga memberi ucapan penuh bertenaga kepada uma manusia untuk bercakap tentang Palestin, di mana sahaja, kepada sesiapa sahaja; pasaraya, berhampiran water cooler di pejabat, taman-taman permainan, dengan ahli Persatuan Ibu Bapa dan Guru, di dalam bas, dan di perhentian bas – di mana sahaja.

Meskipun dengan hasrat untuk memelihara solidarity rakyat Amerika, terdapat satu jurang antara aspirasi dan pemahaman yang diperlukan untuk merealisasikannya – rakyat Palestin, bangas-bangsa lain, dan berjuta lagi rakyat Amerika yang terpinggir, yang terpaksa bersaing sesama mereka dengan hambatan struktural yang sama dan pernyataan yang jitu terhadap maruah kemanusiaan mereka. Pemahaman terhadap musuh dan pengesahan terhadap kemanusian adalah pasak utama terhadap solidarity.

Siapakah yang mungkin akan menjadi sekutu efektif Palestin di AS? Siapakah yang akan berpendapat, bahawa diskrimiasi terinstitusi adalah sama dengan rakyat Palestin kelas kedua di tanah Palestin. Komuniti manakah di AS adalah diprofil secara ras, dipenajara secara sistematik, dan dikelaskan sebagai miskin oleh pertemuan faktir institusi, kekurangan akses kepada penjagaan kesihatan, dan perumahan yag terkawal?

sumber : Electronic Intifada
penterjemah :  faizul