Apa itu Hari al-Quds ?

Hari Kebangsaan akan berlansung tidak lama lagi. Ramai yang sudah bersiap sedia menyambut tanggap 31 Ogos dengan 1001 perasaan. Bagi golongan senior, hari tersebut menjadi tarikh keramat yang wajib di ingati dan bagi golongan junior , hari tersebut patut di pahatkan di hati mereka dan insaf akan pahit maung perjuangan membebaskan tanah air di tangan penjajah. Namun begitu, ramai yang masih rabun akan tarikh keramat 21 Ogos 1969. Tarikh apakah itu ? Sama2 kita selami ……

Palestina, Al-Quds danMasjid Al-Aqsa berada pada kedudukan dan tempat yang terhormat di hati kaum muslimin seluruh dunia. Islam telah menempatkan dan menambah kemuliaan bagi Al-Quds dan Masjid Al-Aqsa melalui ungkapan ayat-ayat Al-Quran yang menyebutkannya sebagai negeri penuh berkah dan suci.

Kemuliaan dan penghormatan pun semakin bertambah dengan Isra Rasulullah SAW, dimana beliau menjadi imam solat bagi para nabi dan rasul AS di Masjid Al-Aqsa. Hal ini menegaskan bahawa Islam adalah kalimat Allah terakhir bagi manusia sekaligurs menunjukkan bahawa Shibghah (warna) terakhir bagi Al-Aqsadi dalam Syariat Allah adalah Shibghah Islam hingga hari Kiamat, maka jelaslah bahawa Al-Aqsa menjadi milik ummat ini. Semua itu diabadikan dalam puncak kefasihan firman-Nya: Maha suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya dimalam hari dari Masjid Al-Hwram ke Masjid Al-Aqsa yang telah kami berkati?

Marilah bersatu wahai umat Islam, mininumkan perbezaan, maksimumkan persamaan


Dan saat ini, Al-Quds dan Palestina yang diberkahimenjadi tawanan tangan-tangan Yahudi yang membuat luka mendalam di hati setiap Muslim, menyuburkan kerinduan untuk membebaskan Masjid Al-Aqsa dan melakukan solat di dalamnya.
Dari sini, Hari Al-Quds menjadi sangat pentingbagi hati kaum muslimin seluruh dunia. Para mahasiswa Muslim, sebagaimana lazimnya-menjadi pelopor ummat dalam memperingati hari bersejarah ini, sekalugus memelihara permasalahan Palestina agar tetap hidup di hati umat Islam.

Apa dan kapan hari Al-Quds Sedunia itu? Mengapa hari itu diingati?

Pada tanggal 21 Agustus 1969, seorang berkebangsaan Australia yang bernama Dennis Michael melakukan pembakaran terhadap Masjid Al-Aqsa . Api menyala besar dan membakar barang-barang di Masjid, tembok dan mimbarnya yang besar: mimbar Solahuddin. Mimbar ini dulu digunakan ole4h Solahhuddin u tuk Khutbah Jumaat setelah pembebasan Al-Qds dari tentera Salib. Meskipun api tidak bergerak sedikitpun untuk memadamkannya dengan harapan agar api membakar masjid secara keseluruhan. Akan tetapi Allah menyelamatkan Masjid Al-Aqsa dan melindunginya, api dapat dipadamkan.

Perpecahan umat Islam kini menyebabkan empayar Islam lemah dan mudah di bantai


Setelah itu orang-orang Yahudi membuat pengadilan pura-pura terhadap Dennis Michael. Ia mengungkapkan bahawa ia diutus Allah untuk melakukan pembakaran itusesuai dengan berita dari Kitab Zakaria. Kemudian Yahudi membebaskannya kerana orang ini ?gila? sehingga ia tidak dapat mempertanggungjawabkannya.

Negeri-negeri Muslim seluruh dunia bangkit mempertahankan tempat suci mereka,dan mengecam perbuatan keji terhadap Al-Aqsa, maka sejak itu tanggal 21 Agustus setiap tahun menjadi Hari Al-Quds sedunia.

Gerakan Mahasiswa dan Hari Al-Quds sedunia

Hari Al-Quds sedunia memiliki tempat khusus bagi gerakan mahasiswa di seluruh dunia dan aktivis amal thullabi harus memperingati hari bersejarah ini dengan membuat langkah ?langkah dan program yang baik guna mengambil manfaatnya. Nilai-nilai penting yang harus dimuculkan pada momentum ini adalah;

1. Mengokohkan pentingnya masalah Palestina, Al-Quds , dan Al-Aqsa serta menghidupkannya dalam jiwa kaum muslimin.
2. Melawan setiap serangan musuh terhadap Palestina dan usaha-usaha untuk merubah hakikat permasalahnnya.
3. menyingkap peran baratdan Zionis internasional dalam merampas tanah Palestina dan mendirikan Negara Israel di jantung dunia Islam , melindungi dan membelanya.
4. membantu rakyat Palestin yang sedang berjihad baik moril maupun materil.
5. mengokohkan ikatan dankesatuan kaum muslimin serta internasionalisme amal thullabi.
6. mengokohkan peran kepeloporan amal thullabi dalam mengupayakan solusi prooblematika ummat di mana pun berada.

Saranan memperingati Hari Al-Quds Sedunia

Amal thullabi harus berupaya membuat beragam kegiatan dalam bidang yang berbeda untuk merespon keinginan para mahasiswa yang berbeda mulai dari tsaqofah , olahraga , sosial , kesenian , politik dll.

Demikian pula , dalam memperingati Hari Al-Quds sedunia , aktivis amal thullabi harus kreatif da inovatif membuat sarana ?sarana baru setiap tahun agar tidak menimbulkan rasa jemu dan bosan. Diantara sarana yang mungkindigunakan;

1-Ceramah, seminar, majelis tsaqofah dan siyasiyyah
2- Demonstrasi damai
3- Penerbitan: bulletin, buku kecil, kaset, video, CD computer
4-Seni: teater, nasyid, dan festival seni lain
5- Musabaqoh tsaqofiyyah atau seni tentang Al-Quds dan Palestina.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.