Masjid Aqsa dibuka semula.

Khamis, 04-06-2020 – Nanyian agama yang menggembirakan bergema di perkarangan Masjidil Aqsa pada subuh hari ahad ketika pintunya dibuka kembali kepada ribuan jemaan Muslim yang menunaikan solat Subuh setelah ditutup selama kira-kira satu setengah bulan sebagai langkah pencegahan terhadap Virus Corona. 

Para jemaah mula memasuki pintu-pintu Masjid Aqsa dan jalan-jalan luar pada pukul 2:30 tengah malam dan sementara menunggu pintu dibuka setengah jam kemudian untuk mereka. 

Gambar dan rakaman video menunjukkan semangat dan kegembiraan yang luar biasa ditunjukkan oleh para jemaah ketika mereka mula berjalan masuk ke Masjid untuk menunaikan solat Subuh. 

Sheikh Omar al-Kiswani, pengarah Masjidil Aqsa menyatakan dalam kenyataan media bahawa antara tiga hingga empat ribu jemaah tertebaran di seluruh Masjidil Aqsa dan menunaikan solat subuh. 

“Air mata kegembiraan mengalir semasa penerimaan para jemaah yang merindukan al-Aqsa,” kata Sheikh Kiswani yang turut serta dalam pembukaan pintu Masjid. 

Walau bagaimanapun, beliau menekankan keperluan jemaah bagi mematuhi langkah-langkah bagi menyekat penularan wabak tersebut dan arahan kesihatan dan juga mereka haru bekerjasama dengan pekerja di masjid tersebut demi keselamatan bersama. 

“Kesedaran harus dipupuk agar kita sentiasa berjaga-jaga terhadap virus Corona sekaligus memastikan al_aqsa sentiasa buka untuk para jemaah”. kata beliau. 

sumber : http://english.palinfo.com
penterjemah : hanafi