Mahkamah Tinggi Israel Tangguh Keputusan Penosongan Rumah di Perkampungan Syeikh Jarrah Al Quds

Selasa,04-05-2021 – Mahkamah Tinggi Israel hari ini menunda keputusan mengosongkan rumah di kampung Syeikh jarrah al Quds kepada keluarga Palestin iaitu Iskafi, Al-Kurd, Al-Jauni dan Al-Qasim untuk kepentingan penduduk Yahudi yang mendakwa tanah yang diduduki keluarga Palestin tersebut sebagai milik mereka .

Pada September 2020, Israel mengeluarkan keputusan pengosongan rumah kepada empat keluarga Palestin tersebut dari kampung Syekh Jarrah; Iskafi, Al-Kurd, Al-Jauni Al-Qasim dan diikuti keputusan pada bulan berikutnya dengan pengosongan tiga keluarga lainnya; Hamad, Danaji dan Dawudi.

Keluarga-keluarga di kampung Syekh Jarrah tersebut telah mengajukan tuntutan semak semula. Pihak mahkamah Israel mengeluarkan keputusan pada Februari 2021 agar kumpulan pertama dari keluarga Palestin tersebut mengosongkan rumah mereka pada 2 Mei 2021 dan kumpulan kedua pada 1 Ogos 2021.

Malam semalam, pasukan Israel menyerang para pemuda Palestin yang menunjuk perasan di kampung Syekh Jarrah di Al-Quds. Pasukan Israel memukul dan memaksa mereka untuk meninggalkan tempat tersebut.

sumber : https://melayu.palinfo.com/
penterjemah : Osman