Categories
Berita Semasa

Tahanan Administratif Teruskan Boikot Mahkamah Israel

Selasa, 11-01-2022 – Tahanan adminsitratif di penjara Israel memasuki hari kesembilan melakukan pemboikotan terhadap mahkamah Israel sebagai langkah protes terhadap penahanan administratif yang dikenakan terhadap mereka.

Para tahanan administratif Palestin mengumumkan pada 1 Januari lalu sebagai langkah protes menolak penahanan administratif terhadap mereka dan mereka mula memboikot mahkamah Israel.

Para tahanan administratif menuntut langkah semua pihak untuk mendokong langkah mereka dan mewar-warkan ketidakadilan yang menimpa mereka.

Kempen di media sosial dilancarkan Khamis lalu dengan motto “Keputusan Kami adalah Pembebasan” dalam rangka menyokong 500 tahanan administratif di penjara Israel dalam usaha untuk memboikot mahkamah Israel kerana ini adalah alat yang melegitimasi kejahatan penahanan administratif terhadap mereka

Ratusan warga Palestin menjadi sasaran penahanan administratif setiap tahun oleh pihak penjajah Israel dan terperosok di penjara tanpa ditentukan jangka waktu berakhirnya penahanan mereka dengan alasan adanya “rahsia” yang tidak dapat capai oleh tahanan sendiri atau peguamnya.

sumber : https://melayu.palinfo.com/
penterjemah : Osman